13 september 2009

Pensionärsrabatt...


-Mina kalkyler håller inte!
Gubben står i dörren och ser bekymrad ut.
-Det blir dyrare än jag har tänkt mig.
Gubbens tillbyggnad fortskrider och det har blivit många resor till Visby för att skaffa material som behövs till bygget.
-Bara spiken kostar över hundra kronor, och plåten som jag lade på taket var inte heller billigt.

Jag tittar på gubben som står där med en bekymrad rynka i pannan.
-Men det blir fint, säger jag tröstande.
-Det är inte många som fixar att bygga en Friggebod, då får det kosta.

När gubben återvände till sitt byggprojekt så började jag fundera över hur det kom sig att vi alltid tyckte att allt var så dyrt numera.
Jag minns mina föräldrar som även gjorde samma sak, de talade ofta om hur dyrt allt var.
Har man levt i över 60 år så har man ju naturligtvis upplevt att spiken har varit mycket billigare och att en hundring räckte långt.

En dag då jag skulle köra en äldre dam till Gotlands båten, så ville hon absolut betala mig för bensinen. Hon räckte fram en ” Tjuga” och sa
-Här får du för besväret !
-Hela hennes ansikte lyste upp och hon trodde säkert att hon hade betalat mer än som var nödvändigt. Att sedan den faktiska kostnaden för bensin gick på mer än det dubbla, var inget som hon hade en aning om.
-Det är tanken som räknas, tänkte jag och tog glatt emot hennes gåva.

Kanske är vi där nu, gubben och jag. Vi två är pensionärer och hänger inte längre med i utvecklingen. Vi är vana att klara oss på vår pension och reagerar naturligtvis när vi går in i en butik för att handla material till vår Friggeboda.

Däremot så har vi upptäckt att man på många ställen kan få ”pensionärsrabatt”
När vi bokar biljett till Gotlands båten så får vi både Gotlandsrabatt och pensionärsrabatt. Kanske kan man nästa gång som vi besöker Byggvaruhuset fråga om det möjligtvis kan gå att få ”pensionärsrabatt”

Inga kommentarer: