14 november 2009

En mysig Tarotkväll….


För två år sedan så startade vi upp en Tarotgrupp, här hemma hos mig. Det var några goda vänner som så gärna ville lära sig att tolka i korten. Varje kort har ju sitt nyckelord och det gäller att traggla in dem alla.

”Du måste lära dig nyckelorden, både utan och innan. Du skall kunna det som ett rinnande vatten, så om jag väcker dig mitt i natten skall du kunna dem”
Så sade min läromästare till mig, då jag började min bana, tillsammans med en nyinköpt kortlek.

Det är 15 år sedan nu och jag kan säga att jag fortfarande inte är fullärd, för det blir man nog aldrig. Däremot så kan jag tolka alla korten utifrån deras nyckelord. Men Tarot är så mycket mera, man måste ta hänsyn till var i utlägget kortet är placerat, vilken fråga man har ställt och vilka andra kort som finns med.

72 kort, 72 nyckelord och vill man använda omvända kort så blir det dubbelt upp eftersom nyckelorden då får en helt annan betydelse.
Nu två år senare så håller vi fortfarande på. Vi möts varannan vecka och tolkar då korten tillsammans. Varför kom just det kortet upp? Vad har det att säga oss?

Varje kort inrymmer, enligt tradition:
En välsignelse
En förbannelse
En läxa

Tarotkorten är som bäst när man använder dem till att lära känna sig själv. Att meditera omkring ett kort, och fundera över vad man kan lära sig genom detta.
En bra metod att lära sig kort, är att ”leva med korten” Här är några mycket enkla exempel.
När du stiger upp på morgonen kanske solen lyser. Du tänker automatiskt på SOLEN XIX
På väg till jobbet kanske du ser en bil som har vält (VAGNEN VII omvänd) Föraren är oskadd men verkar väldigt arg. Kanske orsakade han olyckan genom hänsynslös i sin körning eller var berusad (DJÄVULEN XV)
På din arbetsplats kommer du i dispyt(5 stavar) med en kylig intelligent kvinna (Drottning av Svärd) som tycker att alla män är underlägsna (7 i Bägare) och därför intrigera (5 Svärd)mot chefen.
Efter jobbet bjuds du på middag hos en tjejkompis( 3 Bägare)du tycker maten är mycket god och ger kocken- hennes man (Konung av Bägare) beröm för gott arbete(3 mynt)

På mitt forum Silvertråden(finns länkad )så delar jag ut veckokort för mina medlemmar. De får då leva med ett kort en hel vecka och skall sedan rapportera hur de har känt in kortets energi och hur energin manifesterade sig.

Inga kommentarer: