16 november 2009

Jakten på Energitjuvarna...


-Vad skulle jag ta med mig om jag flyttade?
En mycket bra fråga som jag ibland ställer mig. För har men ett helt hus så samlar man på sig en massa saker som bara ligger där i skåpen och tar energi. Just det, det tar energi!
Med en svart sopsäck gick jag upp på övervåningen och skred till verket.
-Det som inte vi har haft behov av på ett år, skall obönhörligen ner i den svarta säcken, sa jag till gubben som såg lite orolig ut.

Ett tips som jag fick av en konsult som hade en hel föreläsning om hur man gör för att spara på energin. Hon påstod att saker som man har samlat i ladorna, var riktiga energitjuvar och hennes råd var att ta sig en lite funderare innan man öppnade lådan.
-Vad finns i lådan, i garderoben, eller i kista?
Lista upp det man minns att man förvarar där. Öppna sedan lådan, garderoben eller kistan och plocka ur det man minns och släng det andra, för om man inte minns vad man har så behöver man det inte.

Så klokt! Jag skall lyda hennes råd.

Det är lättare sagt än gjort. Jag står där med min sopsäck och får ångest, minnena kommer över mig och jag minns min barndom. För det är faktiskt så att när mitt föräldrahem såldes så tog jag med mig mycket av det som då inte ”kunde kastas” här har det legat, oanvänt i många år. Sådant som har skapats av flitiga kvinnofingrar i flera generationer.


Nu får jag rycka upp mig, åter igen ”Vad skall jag ha med mig när jag flyttar” för visst kommer det en dag då vi, gubben och jag, packar ner våra tillhörigheter och flyttar, det är bara att inse det.

Den svarta sopsäcken fylls snabbt, och känslolöst. Bort, bort allt som inte har använts på flera år, måste ner i sopsäcken. En del får jag lämna in på Röda korset, så får det ligga där i en låda tills en hugad spekulant kommer att förbarma sig över det.


Men vad nu, datorn lockar, jag får allt ta en liten paus från mitt härjande i mina skåp och skriva i min blogg, om hur svårt det är att skiljas från sina ägodelar, även fast man vet att det inte har varit till någon nytta på flera år. För ärligt talat, jag minns inte vad jag har i mina garderober och lådor, så det blir till att hämta en ny sopsäck för de som jag hade med mig upp är redan välfyllda.

Nu får jag ta en paus och dricka en kopp kaffe så att jag samlar mod till att konfronteras med nästa låda.

Inga kommentarer: