22 november 2009

"Tur som en tok..."



Ja, nog hade jag tur, min dator var det inget fel på.
”Jag ryckte bara lite i tåtarna så fungerade det” sade sonen som hade laddat upp med både det ena och det andra för att hjälpa mig med min kraschade dator.

Så skönt, nu kunde jag återgå till min stora dator igen och som ett barn på julafton frossade jag i alla mina kära dokument som jag trodde hade försvunnit.


Som en liten kopia av sin far, är mitt lilla barnbarn, så underbart söt, med sina små lockar som står som en gloria runt hans huvud.
”Farmor” säger jag ”Kan du säga Farmor” och ser förhoppningsfullt på mitt barnbarn.
”Fammo” upprepar Albin och ler stort.

”Visst, det är ju klart att du kan” säger jag stolt.

Som en liten datamaskin fungerar även lille Albin, han suger in allt vad han kan, programmerar det i sin hjärna. Tänk så mycket en liten kille skall lära sig.
”Nu är det mörkt” säger jag då Albin har hittat knappen till lampan över bordet. Albin kollar, men visst där sitter Farmor i mörkret. Ett nytt tryck på knappen och ljuset flödar i rummet.
”Nu är det ljust” säger jag.
Albin skrattar och gör om samma sak flera gånger. Tänk vilken känsla, här står han uppe på en stol och styra hela ljussättningen i farmors hus genom att trycka på en knapp.
En liten person som har mycket att programmera in i sin dator. Undrar vad det skall bli av en sådan liten människa, vilka stordåd han kommer att uträtta.

Hunden ser lite nyfiket på Albin, hon är inte van att möta en sådan liten kille som når precis upp till hennes nos. Hon passar på så fort hon kan, att slicka honom i ansiktet. Vid matbordet har även hunden upptäckt att det kan finnas ”godsaker” under Albins stol. Albin tittar på hunden och slänger till henne en bit korv. En spännande vänskap håller på att växa fram, Albin är lite rädd, men ändå förtjust i den stora hunden. Hunden vet inte riktigt vad som är tillåtet att göra med en sådan liten krabat. När Albin springer runt på golvet vill hunden så gärna springa med. Men det är inte tillåtet, för hunden är nog fortfarande lite för stor för en liten kille som Albin.

Kvar ligger det en låda med legobitar, en kulram och en bil. Nu får vi plocka undan våra sparade leksaker tills lilla Emilia kommer på besök om 14 dagar.
”Tur att du har sparat killarnas leksaker” sade gubben och ställde in leksakerna i garderoben.

Ja, det är tur för annars så skulle det kanske vara lite tråkigt för en liten nyfiken kille att besöka sin farmor.

Inga kommentarer: