1 december 2009

Småfåglarnas skräck…



Utanför köksfönstret hänger en talgboll som Talgoxarna och Blåmesarna brukar kalasa på. Vi kan då sitta och betrakta dem på nära håll. Så vackra de är i sin granna fjäderdräkt.

En dag så hörde vi en kraftig smäll mot fönstret, vi tittade upp på talgbollen som gungade fram och tillbaka.
”Vad var det?”
Jag reste mig upp och tittade ut genom fönstret. Nere på marken stod det en Sparvhök och såg lite tilltufsad ut.
”Det måste ha gjort ont” sade jag och försökte se om fågeln var skadad. Den stod ett tag och såg sig omkring, sedan så vaggade den in emot husväggen.
”Ingen fara, den klarar sig nog”.

Den hade i alla fall spridit skräck bland alla småfåglar som nu var helt borta, de hade flytt in i buskaget där de satt och spanade bort mot Sparvhöken som efter en stund flög iväg bort mot skogen.

Det dröjde en bra stund innan vi kunde se en aktivitet runt frö automaten igen. Den här gången så fick den unga Sparvhöken inget byte, men den kommer säkert tillbaka. Den sitter säkert där ute i en talltopp och spanar in på vår trädgård för att samla mod till en ny attack.

Även fast jag fick en bok som handlar om Råttor av min kära svärdotter, så har jag upptagit jakten på de små söta mössen som vågar sig in i mitt hus. Två fällor är gillrade med ost och kommer de för nära så klipper fällan igen, rakt över deras söta nackar.
Boken är helt underbar med fina bilder.
”Det är en barnbok” sade svärdottern då hon överlämnade den.
Så nu väntar jag bara på att få studera den närmre tillsammans med Emilia och Albin. Till dess så fortsätter jag min mus jakt utan att skämmas. Kanske kan de få mig på ”bättre” tankar.

Jag får testa boken på Lilla Emilia, för hon kommer ju nu till helgen tillsammans med sin pappa. Men jag tror att hon är mera intresserad av leksaks boxen än en bok om råttor.
”Hon kan gå nu” sade sonen då jag talade med honom i telefonen.
Lilla Emilia fyller snart 1 år, och har nu fullt upp att på snabba fötter upptäcka världen.

”Vi kommer med flyget på Fredag” sade sonen
”Vi möter er”
För säkerhets skull så hyr vi en bilbarnstol till vår lilla Prinsessa, för när hon är på besök hos farmor måste vi vara rädda om henne.

”Kan du fixa en potta också, så vore det jättebra” sade sonen.
Visst, ett telefonsamtal till kusin Vicky så var även det fixat. Hon ställer upp med både rese säng och potta.
Allt är klart för storfrämmandet från Uppsala.

1 kommentar:

Karin sa...

Det låter bra att du fortsätter musjakten! Det skadar ju inte att lära sig mer om fienden :). Ha det så kul med lilla Emilia! Hon är en hejare på att gå nu.