8 maj 2008

”Kan inte du lära oss Tarot?”




Så fort man upptäckte, i meditationsgruppen, att jag kunde Tarot, så började man, en efter en, visa sig intresserad av Tarot.
”Så enkelt är det inte, skall ni veta, för om ni vill lära er det så krävs det träning och återigen träning” Det tar flera år innan allt sitter som det skall och ni kan tolka Tarot utifrån Tarotkortens grunder”
Trots mina förmaningar så var det en liten grupp som envist höll kvar vid att de verkligen ville lära sig Tarot.

”Ok, då sätter vi igång, vi börjar på Torsdag och då ,jag kräver att ni skall lära er Tarotens grunder för här blir det inga egna nyckelord, för varje kort har sin betydelse och det skall ni lära er”
Mina blivande elever nickade i samförstånd ”Vi gör som du säger!” svarade de i korus.

Det är nämligen så att många tar Tarotkorten som ett sätt att få självkännedom. Man bryr sig inte om några grundläggande principer utan tolkar utifrån sin egen känsla.
Det är absolut inget fel i det, det kan vara precis lika bra. Man gör som man tycker passar en och skall man inte använda Tarot för att tolka för andra så duger det alldeles utmärkt.

Mitt sätt att lära ut Tarot, bygger på en kunskap som härstammar från 1200 - 1300 talet då man satt på sina slott och tolkade korten för varandra.
Min mentor har studerat Tarot i över 30 år och jag har haft förmånen att gå i hans skola.

Mina elever kom med var sin nyinköpt kortlek, ögonen glittrade och förväntan var stor.

Jag började med att dela ut ”Karls nyckelord” det material som min läromästare en gång gav till mig. Jag sade precis som han sa: ”Ni skall kunna nyckelorden som ett rinnande vatten, även om jag väcker er mitt i natten så skall ni kunna rabbla upp dem för mig”.
Trots denna tuffa ingång till ”mysterieskolan” så var det ingen som hoppade av utan vi började med att lära känna de olika symbolerna på korten.

Varför var jag nu så ”tuff”?
Jo för att har man nyckelorden klart för sig så kan det aldrig bli fel när man tolkar. Många tar till sin mediala förmåga till hjälp, men alla kan inte det, så då är det skönt att ha ett nyckelord att hänga upp sig på.

Mina elever påbörjade sin utbildning och på mycket kort tid märkte jag hur de utan besvär hanterade Tarotkorten och lade stjärnor för varandra. Nyckelorden lärde de sig snabbt.

Precis som jag hade själv gjort då jag var Karls elev, så släppte mina elever fram sin fantasi och lät nyckelorden bara vara ett stöd för tolkningen, de vågade associera på egen hand. Nyckelorden blev då, som tänkt var, ett stöd.

Ikväll så kommer de, vi har fortsatt med utbildningen och de är mycket duktiga på att hantera sina tarotlekar.
Ikväll så skall vi nosa lite på Qabalah tarot, det gör att mina elever kan bli än bättre på att förstå och tolka sina Tarotkort.

För nog är det ett stort ”Mysterium” en värld som har mycket spännande att erbjuda till de som har ett seriöst intresse.

Nu måste jag skynda mig med att baka en tårta, för det är de värda.

Inga kommentarer: