11 maj 2008

Kyrkokören….


Varför sjunger man i en kyrkokör egentligen?
Ja, den frågan ställde jag mig idag då jag tillsammans med mina kör kamrater sjöng på Nattvardsmässan.
På de första bänkarna i kyrkan satt ”kören” och längst ner i kyrkan satt församlingsborna.
Det var ungefär lika många kyrkobesökare som körsångare.

Varför sjunger man i en kyrkokör var min fråga. Kanske för att det är så ”himla” kul och att vi sjunger så fint. I alla fall så kan jag se på min körledare, om hon är nöjd med det vi presterar.
För det mesta så är hon det, men ibland så grinar hon illa, och då fattar vi att det var någon stämma som inte hittade rätt bland alla noter.

Kanske sjunger man i kör för att göra körledarens och kantorns arbete lite roligare, för naturligtvis så är det trevligt att ha en kör att leda. Eller är det för prästens skull som man sjunger i kyrkokör. Att han inte behöver predika för tomma bänkar.

Prästen predikade idag, från prediksstolen, om sökaren , de som törstade efter kunskap. De som var på väg men inte hade hittat “hem”.
Jag funderade då på mitt eget sökande efter meningen med livet.
Som en vän sa till mig: "Vi står idag på randen till en revolution. I den främsta linjen av dagens vetenskapliga forskning inom området fysik och kunskapen av de allra minsta delarna som bygger upp hela vårt universum (inklusive vi själva), står forskare i förundran inför de upptäckter som görs. Kvantfysik, strängteorier och subtila energier är de nya modeorden".

Men nu var det inte så prästen sa, han nämnde inget om kvantfysik eller strängteorin.
Kan det vara så att kyrkan har stagnerat och missat det som forskarna i flera år har forskat efter. Kanske är det intressantare att läsa fysik än att sitta i en kall kyrkbänk och lyssna till en kyrkokör som sjunger ”En vänlig grönskad rika dräkt…”

Framme vid altaret delas ”den heliga nattvarden ” ut till kyrkobesökarna. De ligger på knä och motar Prästens välsignelse.

För mig räcker det med att sitta kvar i kyrkbänken och meditera, jag funderar på ”kvantfysiken och sträng teorin”. Jag skall studera mera om det, för kyrkan har stagnerat, från predikstolen mässar prästen det som har mässats i tusen år. Kyrkobesökarna minskar i antal och det är allt tur att det finns några som fortfarande vill sjunga i kör.

Inga kommentarer: