1 juli 2008

Medmänsklighet


Medmänskliga linjen kallas de även, de dyra betallinjerna som översvämmar marknaden. I veckotidningarna annonserar de om sina medmänskliga insatser.
”Köp idag betala imorgon” kunde det lika gärna stå i annonsen, för medmänsklighet är inte alltid gratis.
”Du får det på din telefonräkning” många desperata människor griper halmstrået och ringer.
Där på den medmänskliga linjen blir du väl omhändertagen.
”Låt kunden få den tid han behöver” är valspråket. Det kan även tolkas som ”se till att det blir så dyrt som möjligt”

Medmänsklighet för mig är då man gör så gott man bara kan för att hjälpa en medmänniska. En sådan handling behöver inte kosta 19:90 i minuten eller omräknat i timpris 1.200 kr i timmen. Utan den kan vara alldeles gratis.

För några år sedan startade en vän till mig ”Den fria Tarotlinjen” där utövades ”medmänsklighet” dygnet runt. Genom att man loggade in på en Internet linje, kunde man skriva ner sin fråga och få ett svar inom en rimlig tid.
Linjen blev snabbt mycket populär. När sedan min vän dog så fortsatte jag med hans idé och har allt sedan dess svarat på frågor på min egen ”Medmänskliga linje”

”Får du något för det då?” frågar många. ”Inte ett dugg mer än en stor uppskattning från dem som anlitar min linje.”

Ja, min Fria Tarotlinjen är mycket populär.
Kanske för att jag har duktiga medarbetare som hjälper mig.
Eller för att det finns ett ”underlag” som hela tiden brottas med olika frågor.
Att det finns människor som hela tiden söker efter ”någon att fråga” en medmänniska helt enkelt.

Den vanligaste frågan handlar om ”kärlek” och det är inte alls konstigt eftersom det ju är en av de saker som vi alla längtar efter, att ha någon att hålla kär, och bli älskad av.
Ibland så står man inför ett problem som kan vara skönt att få analyserat. Eller goda råd inför en resa. Ja, frågorna är många och intressanta.

För ett år sedan så var jag anställd på en av de välkända betallinjerna som annonserar sina tjänster i veckotidningarna. Jag satt framför min telefon i flera timmar i sträck och väntade på samtal. Ibland så ringde det men oftast så var telefonen tyst.
”Man får sin kundkrets ganska fort” sade man då jag började. Och det fick jag verkligen, för efter ett tag märkte jag att det ofta var personer med psykiska besvär som ringde till mig.
”Jag har en psykisk sjukdom” sade en kvinna och så fortsatte samtalet till dess att samtalet stängdes av efter 30 minuter. För så är det, man kan bara tala i 30 minuter sedan måste man ringa upp igen.
För mig kändes det här inte bra. Visserligen har jag en utbildning att falla tillbaka på då jag talar med en person som har en psykisk diagnos, men att betala 19:90 i minuten bara för att få tala med en medmänniska, det kändes inte bra.
Därför så avslutade jag, bara efter några månader, mitt samarbete med Betallinjen.

För medmänsklighet för mig betyder att man skall dela med sig och lyssna på sina medmänniskor utan att det skall behöva ruinera folk. ”De vet vad det kostar” säger man till sitt försvar, men jag vet att en människa i nöd kanske inte tänker på att ”medmänskligheten” måste betalas så småningom.

Min Fria linje har varit igång sedan 2005 och varje dag skrivs det nya frågor, frågor som June, Petty och jag svarar på så gott vi kan.
Välkommen dit om du vill läsa vad andra frågar om eller om du själv har en fråga som du vill ha svaret på. Du finner länken här bredvid klicka bara på Silvertråden så är du där.

http://www.silvertraden.net/

Inga kommentarer: